Kan man sprida ut sina 120 semesterlönegrundande dagar av föräldraledighet?

Hej

Enligt lag är föräldraledighet semesterlönegrundande i 120 dagar men finns det något som styr hur dessa 120 dagar får tas ut ? Är det 120 dagar från det datum barnets föds eller kan jag t.ex. vara föräldraledig när barnet föds i säg 60 dagar som är semesterlönegrundande och sen arbeta några månader och vara 60 dagar till som är semesterlönegrundande ? Alltså helt enkelt om jag kan "plutta ut" 120 dagar här och där fram tills barnet är max 8 år ?

Samt om jag byter arbetsgivare och ej tagit ut alla mina 120 dagar kan jag kräva att få dessa hos den nya arbetsgivaren ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Semesterlönegrundande dagar

Precis som du säger så är föräldraledighet semesterlönegrundande i 120 dagar, det framgår av 17 a §, första och tredje punkten, Semesterlagen. Första punkten handlar om tillfällig föräldrapenning, dvs. VAB-dagar, och tredje punkten handlar om "vanlig" föräldrapenning enligt 12 kap. Socialförsäkringsbalken.

12 kap. Socialförsäkringsbalken säger att föräldrapenning för barns födelse lämnas under högst 480 dagar sammanlagt för föräldrarna, 12 kap. 12 §. Föräldrapenning lämnas till det år då barnet fyller 12 år, 12 kap. 13 §. Eftersom dagarna med föräldrapenning avser varje barns födelse och inte något speciellt år så behöver du inte ta ut dina 120 semesterlönegrundande dagar från det datum barnet föds utan kan sprida ut dessa.

Sprida ut dagarna

Du kan alltså "putta ut" 120 dagar här och där eftersom dagarna med föräldrapenning inte är begränsade till något speciellt år eller till det datum barnet föds. En förutsättning för att dagarna ska vara semsterlönegrundande är såklart att du tar ut föräldrapenning för dessa.

Byta arbetsgivare

Även om du byter arbetsgivare har du rätt till dina 120 dagar eftersom detta är stadgat i lag (semesterlagen). Dina semesterlönegrundande föräldradagar är således inte kopplade till någon speciell arbetsgivare utan är en personlig rättighet som förälder. Notera dock att byte av arbetsgivare kan påverka ersättningsnivån för föräldrapenningen men det påverkar inte dina 120 dagar.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare