Kan man stämma sin egen pappa för gärningar han har begått?

Hej, jag undrar om det är möjligt att stämma ens egen pappa. Jag är idag 19 år och har under hela min uppväxt hos min pappa varit utsatt för såväl psykisk som fysisk misshandel, allt ifrån förolämpningar och manipulation till att han har gått på mig fysiskt och låst in mig i lägenheten och skakat mig i luften. Jag fick inte lov att träffa mina vänner och han har ljugit om såväl mig som övriga släktingar och vänner. Jag blev för cirka 2/3 år sedan kallad till social tjänsten och efter samtalet där fick jag även läsa vad han hade sagt och allt var ren lögn. Allt detta med mera har satt djupa och troligen livslånga spår och lett till en lång historia av ett dåligt psykiskt mående, deprissok, ångest etc.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att jag är hemskt ledsen att höra om din situation och jag förstår att detta är väldigt jobbigt! Jag ska nedan ge svar på om du kan stämma din pappa och i så fall för vad.

När jag besvarar din fråga kommer jag främst att använda mig av brottsbalken (BrB).

Din pappa kan ha gjort sig skyldig till misshandel

Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter annan i vanmakt eller något annat sådant tillstånd döms för misshandel (BrB 3 kap. 5 §). Du skriver att din pappa har gått på dig fysiskt och även skakat dig i luften. Om dessa gärningar har orsakat dig kroppsskada, sjukdom eller smärta så kan han ha gjort sig skyldig till misshandel. Vad gäller att skada ska ha uppkommit så innebär det båda fysisk som psykisk skada. Med sjukdom menas också både fysisk som psykisk sjukdom.

Din pappa kan ha gjort sig skyldig till förolämpning

Brottet förolämpning handlar om att någon riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan. Gärningen ska dessutom vara ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet (BrB 5 kap. 3 § första stycket). Att vara ägnad att kränka någon annans självkänsla eller värdighet innebär att uttalandena som görs måste vara riktat mot dig på ett personligt plan och inte bara vara "allmänna uttalanden".

Din pappa kan ha gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande

Du skriver att din pappa har låst in dig i lägenheten vilket innebär att han har berövat dig friheten och han skulle därför kunna ha gjort sig skyldig till olaga frihetsberövande (BrB 4 kap. 2 § första stycket). Det krävs att rörelsefriheten så som gott fullständigt har förlorats genom att offret hindras att förflytta sig från en viss plats. Om det är så att du inte kunde ta dig ifrån lägenheten så innebär alltså det att din rörelsefrihet har förlorats vilket faller inom brottet.

Det krävs uppsåt för att han ska kunna dömas för brotten

För att din pappa ska kunna dömas för brotten så krävs det att han har gjort det uppsåtligen (BrB 1 kap. 2 § första stycket). Det innebär att han måste haft en avsikt med att bland annat skada dig, ge förolämpningar och låsa in dig i lägenheten.

Kan du stämma din egen pappa?

Med tanke på att din pappa kan ha gjort sig skyldig till ovanstående brott (och kanske fler men jag tog endast upp dessa tre eftersom du nämnde kort om det) så kan du även stämma honom.

Jag vill dock nämna att förolämpning oftast inte faller under allmänt åtal (åtal som drivs av åklagare) och det finns därför en risk att polisen väljer att inte gå vidare med en förundersökning om du anmäler och det rubriceras som förolämpning. Däremot har du möjlighet att själv väcka åtal och i så fall ska en skriftlig ansökan om stämning in till den tingsrätt där du bor. Stämningsansökan ska innehålla uppgifter om den tilltalade, själva brottsliga gärningen, eget anspråk och grunder för dessa, bevis och varför den tingsrätten är behörig att pröva målet (rättegångsbalken 47 kap. 2 §).

Vad gäller för brotten misshandel och olaga frihetsberövande så faller de under allmänt åtal och om du då väljer att polisanmäla dessa brott så kontaktas en åklagare som beslutar ifall målen kan tas upp i rättegång eller inte. I det fall innebär det alltså att du inte behöver väcka åtal själv utan får hjälp av en åklagare.

Sammanfattning

Eftersom din pappa kan ha gjort sig skyldig till bland annat misshandel, förolämpning och olaga frihetsberövande så innebär det att du kan stämma honom. För brottet förolämpning kan det vara så att polisen väljer att inte gå vidare med det eftersom det inte alltid faller under allmänt åtal. Detta innebär att du själv kan väcka åtal och skicka in skriftlig stämningsansökan. För misshandel och olaga frihetsberövande kontaktas åklagare och du får då hjälp med stämningsansökan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars om du inte har det eller har fler frågor/ funderingar är det bara att återkomma. Vi har även våra duktiga expressrådgivare som kan hjälpa dig här.

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare