Kan man ta bort sina uppgifter från Mr Koll?

Hej! Om jag upplever ett hot pga mitt yrke men ej har någon juridisk process pågående. Kan jag ta bort mig från mrkoll då?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du begära att Mr Koll tar bort dina uppgifter?
Svaret är tyvärr nej på den frågan. Webbsidan Mr Koll har ett utgivningsbevis (vilket regleras i 1 kap 5 § yttrandefrihetsgrundlagen) vilket innebär att de är grundlagsskyddade av yttrandefrihetsgrundlagen. I och med detta har de rätt att publicera uppgifterna i fråga.
Det du kan göra är att du kontaktar webbsidan och ber dem att ta bort uppgifterna, men ha i åtanke att de inte är skyldiga att göra det.

Finns det något annat sätt som du kan skydda dina uppgifter på?
Den information som publiceras på Mr Koll har sitt ursprung hos myndigheterna och är tillgänglig för allmänheten via offentlighetsprincipen (alltså de uppgifter som allmänheten har rätt att ta del av från stat och kommun).
Folkbokföringsuppgifter är normalt offentliga (men ibland kan de omfattas av sekretess). Det du kan göra är att ansöka om skyddade personuppgifter hos skatteverket, vilket innebär att webbsidor som Mr Koll inte får tillgång till dem (I vart fall inte lika enkelt). Det finns tre typer av skyddade personuppgifter: Skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter (ansöks hos polisen).
Information angående detta finns här: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/skyddadepersonuppgifter.4.18e1b10334ebe8bc80001711.html

Sammanfattning
Det jag skulle råda dig till i första hand är att du tar kontakt med Mr Koll och ber dem att de tar bort dina uppgifter. I andra hand, om du upplever ett stort hot skulle jag råda dig till att du ansöker om skyddade personuppgifter (hos skatteverket eller hos polisen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Hanna ÁrnadóttirRådgivare