Kan man ta reda på hur många barn en person har?

Hej.

Hur tar man reda på hur många barn en viss person har och vilka dessa är?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Var hittar jag uppgifter om en viss person?

Skatteverket har ett folkbokföringsregister där de registrerar olika personuppgifter – exempelvis personnummer, namn, adress, civilstånd, make/maka, barn, föräldrar osv. De flesta uppgifterna i registret är offentliga vilket innebär att man kan begära ut dem med stöd av offentlighetsprincipen (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen).

Vissa uppgifter är dock sekretessbelagda, och då kan uppgifterna inte lämnas ut (22 kap. 1 § OSL). Utgångspunkten är dock att uppgifterna är offentliga och att de därmed kan lämnas ut på begäran.

Hur begär jag ut uppgifterna?

För att begära ut uppgifterna får du vända dig direkt till Skatteverket. De kommer då att pröva din begäran och se om det är möjligt att lämna ut uppgifterna till dig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare