Kan man testamentera enskild egendom i flera led?

Min fru och jag vill skriva testamente så att vår kvarlåtenskap blir enskild egendom, både när vi ärver varandra, och när vår gemensamma dotter ärver oss. Vi har inga särkullbarn.

Jag har förstått att om inget annat fastställs ärver makar med fri förfoganderätt och kan inte testamentera bort arvet. Betyder det bara att den överlevande maken inte kan ändra VEM som ärver? Eller kan den överlevande maken inte heller bestämma HUR arvingen ärver, som i det här fallet fastställa att arvet ska vara enskild egendom?

Måste vi lägga till att överlevande make ska ha full äganderätt för att den överlevande maken ska kunna testamentera till vår gemensamma dotter som enskild egendom? Vi vill inte ändra arvsordningen, bara fastställa enskild egendom både för arvet från första och från andra maken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Fri förfoganderätt innebär att egendomen ägs fritt, det vill säga att ägaren varken får testamentera bort egendomen till någon annan eller skänka bort den genom gåva. Full äganderätt innebär att egendomen ägs utan begränsningar, det vill säga att ägaren får testamentera bort eller skänka egendomen i gåva.

Precis som du skriver ärver den efterlevande maken kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt och kan inte testamentera bort arvet till annan. Detta innefattar att man inte kan fastställa i efterhand att arvet ska vara enskild egendom, eftersom det innebär att man testamenterar bort egendomen.

För att den efterlevande maken ska kunna testamentera all er egendom till dottern som enskild egendom krävs därför att denne har fått full äganderätt.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare