Kan man testamentera ett investeringssparkonto till sitt barnbarn?

Arvsrätt och investeringssparkonto

Hej,

Min pappa skulle vilja öppna ett ISK för att spara till sitt barnbarn. Om han dör skulle vanligtvis hela arvet delas i tre (vi är tre barn), men finns det möjlighet för honom att testamentera detta ISK till sitt barnbarn (bara ett barnbarn)? Har bra relation till mina syskon så skulle inte vara några problem där men en av dom har många skulder hos kronofogden. Kan kronofogden eller mina bröder kräva att ISK delas i tre istället för att tillfalla mitt barn även fast min pappa skrivit testamente?

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken ärvdabalken (ÄB).

Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att din pappa inte är gift, eftersom du inte skriver något om det. Om han är gift när han avlider kommer situationen se lite annorlunda ut. Om så är fallet är du självklart välkommen att ställa en ny fråga.

Hur ett arv fördelas

Ett investeringssparkonto räknas som en tillgång som ingår i dödsboet. Det behandlas därför som vilken tillgång som helst.

De som i första hand har rätt att ärva då en person avlider är den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn (2 kap. 1 § ÄB). Den avlidnes barn ska dela lika på arvet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Den del som då tillfaller varje bröstarvinge utgör dennes arvslott. Om din pappa avlider skulle alltså, precis som du skriver, arvet fördelas lika mellan hans tre barn.

Den avlidnes barn har alltid rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Om till exempel ett testamente inskränker en bröstarvinges rätt till laglott kan denne kräva att jämka testamentet och därmed få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB).

Rätt att upprätta testamente

Den som har fyllt 18 år har rätt att förordna om sin kvarlåtenskap genom ett testamente (9 kap. 1 § ÄB). Ett testamente måste uppfylla några formkrav för att vara giltigt. Det ska bland annat vara skriftligt och bevittnat (10 kap. 1 § ÄB). Så länge ett testamente uppfyller formkraven är det giltigt och ska respekteras. Detta gäller så länge, som nämnt ovan, testamentet inte inskränker en bröstarvinges rätt till laglott. Om testamentet inskränker denna rätt kan bröstarvingen alltså kräva att testamentet jämkas.

Slutsats

Din pappa är alltså fri att upprätta ett testamente till förmån för sitt barnbarn. Så länge din och dina syskons rätt till laglott inte inskränks ska ett sådant testamente respekteras.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare