FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/07/2020

Kan man tvinga en förälder till att ha mer umgänge?

Hej jag har varit upp i domstolen med mitt ex angående våran dotter då han har sök om ensam vårdand och mer umgänge . Nu har vi fått ett domslut om att han har mer umgänge men jag ensam vårdnad om henne. Han har 2 veckor på sommaren å varannan jul å nyår . Nu bryter han mot detta å skickar hemm henne om han eller hon blir sjuk . Om hon inte lyssnar å skriker å gråter . Då han inte kan hantera det . Vad händer nu när han bryter mot ett domstolsbeslut som tingsrätten har tagit ?? Då han ska ga henne torsdag till måndag . Undrar han nu om han kan ha henne fredag till söndag . Tills han kan "hantera " henne . När han startade detta med domstolen väntade han sitt fösta barn med den nya tjejen som nu är 2 år . Å för 2 månader fick dom en till son . Tror han inser att 3 barn va att ta vatten över huvudet

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barn har rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § föräldrabalken). Tyvärr kan man inte tvinga en förälder till umgänge med barnet, det finns således ingen typ av verkställighet som kan användas på samma sätt som när en förälder inte vill lämna ifrån sig ett barn. Om en förälder inte följer ett fastställt umgänge genom att umgås med barnet på de tider som har fastställts av domstolen kan det bli aktuellt att upphäva förordnandet om umgänget. Detta för att det innebär påfrestningar för barnet att längta till umgänget och sedan gång på gång bli besviket.

Det ni kan försöka göra för att bättre komma överens om frågor som rör umgänget är att gå på samarbetssamtal hos familjerätten i din kommun. Där kan ni även få hjälp med att skriva ett nytt umgängesavtal med ett annat schema än det ni har idag (6 kap. 15 § 3 st. föräldrabalken)

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare