FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2021

Kan man tvinga en tonåring att åka till en förälder mot sin vilja?

Om en 16' 17 åring nte vill åka tillbaka till sin boendeförälder efter sitt umgänge med den andre vårdnadshavaren. Är hen tvungen till det? Om det finns 2år gammalt domslut på boendet och umgänge?

Vad krävs av tonåringen för att slippa åka tillbaka till sin boendeförälder?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett domslut ska i regel gälla, dock tvingar man oavsett vad en dom säger inte en äldre tonåring på 17 år att åka till en förälder mot sin vilja. Skulle boendeföräldern begära verkställighet av domen skulle verkställighet inte ske med utgångspunkt i barnets bästa och den åsikt barnet har rörande boendefrågan (21 kap. 1 § föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare