FrågaFAMILJERÄTTGod man10/04/2021

Kan man vara god man trots att man själv har en god man?

Hej kan jag vara god man för en annan person när jag själv har en god man??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring gode män finns i Föräldrabalken (FB).

Den som utses som god man ska enligt bestämmelser i FB vara "rättrådig, erfaren och i övrigt lämpligt". Att du själv har en god man är inget hinder i sig, men det kan påverka bedömningen av om du anses som "lämplig". Vid denna bedömning tas även faktorer som ditt brottsregister, om du förekommer i Kronofogdens register, om du har fler ställföreträdaruppdrag som gör det svårt för dig att sköta ytterligare ett uppdrag m.m. Det finns däremot ett uttryckligt hinder mot att vara god man för den som har förvaltare (11 kap 12 § FB). Det är kommunens överförmyndare som tar beslutet, och alltså bedömer om du uppfyller de kvalifikationer som krävs för att få vara god man.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare