FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev08/10/2018

Kan man vara skyldig två personer pengar i samma skuld?

Hej!

Kan man vara skyldig två personer samma summa pengar? Jag har lånat pengar av min mamma och hennes man, alltså jag har behövt pengar och de har sagt "vi" kan hjälpa dig och lånat mig 54 000 kronor.

Vi ska nu i efterhand skriva kontrakt. Kan min skuld alltså vara till två personer? Vad händer om en av dem dör när jag till exempel betalat 25 000? Är jag då skyldig den som fortfarande lever resterande 29 000 eller bara hälften av detta?

Tack för svar!

Mvh

Ann

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Man kan absolut vara skyldig två personer samtidigt. Det ni gör när ni skriver kontraktet är att ni upprättar ett skuldebrev, där både din mamma och hennes man är borgenärer. Att vara borgenär innebär att man äger en fordring (skuld) mot någon. Din mamma och hennes man samäger skuldebrevet, vilket innebär att de bestämmer över det ihop, lagen om samäganderätt 2 §.

Vad händer om någon av dem dör?

Ifall någon av dem dör kommer en bodelning att äga rum, alltså att deras tillgångar ska delas, enligt Äktenskapsbalken 1:5 och 9:1. Skuldebrevet är en fordring och är därmed en tillgång, därför kommer skuldebrevet att ingå i bodelningen. Så oavsett vem som dör först kommer den personen att överta fordringen mot dig då den efterlevande maken ärver av sin partner, enligt Ärvdabalken (ÄB) 3:1.

Visserligen är det så att du som särkullbarn har rätt att få ut ditt arv direkt om det är din mamma som dör först, ÄB 3:1. Det spelar dock ingen roll. Det som skiljer sig då är att din mammas dödsbo äger en del av en fordring mot dig och att din mammas partner äger den andra delen. Du och din mammas man skulle till exempel kunna avtala om att minska arvet från din mamma med motsvarande summa som skulden. Men det är egentligen upp till er hur ni vill lösa det, huvudsaken är att du kommer behöva betala hela skulden oavsett ifall någon av dem dör eller inte.

Alternativ lösning

Om ni vill göra det hela lite enklare för er skulle ni kunna upprätta två skuldebrev istället. Vilket alltså innebär att du har två separata skulder till dem på 27 000 vardera. Det skulle underlätta eventuell problematik ifall din mamma och hennes man skulle separera till exempel.

Att tänka på

När ni upprättar ett skuldebrev är det viktigt att tänka på att ni upprättar ett "enkelt skuldebrev" och inte ett "löpande skuldebrev". Du som gäldenär, låntagare, har en mycket bättre rätt att göra invändningar vid enkla skuldebrev ifall din mamma och hennes man skulle sälja skuldebrevet till exempel. Det kanske inte är särskilt troligt i ditt fall men det är alltid bra att ha i bakhuvudet vid skuldebrev. För att göra ett skuldebrev enkelt skriver man på skuldebrev att det är "ställt till viss man". Alltså att det står att skulden hänför sig till dig och ingen annan, Skuldebrevslagen 27 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare