FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/09/2021

Kan människors naturliga Co2 utsläpp beskattas?

Hejsan. Jag har en fundering kring alla företag som tar diverse miljöavgifter på alla möjliga sätt och vis.

Förbränning av syre kommer alltid skapa co2 som restprodukt och är en naturlig del av alla förbränningsprocesser tillika när den mänskliga kroppen förbränner syre genom sin blotta existens.

Vad är det som hindrar någon / något från att fakturera alla människor i landet för co2 utsläpp baserat på en schablon förbränning då det skapas förödande co2 genom den helt naturliga andning processen. Denna inkomst kan sedan investeras i tex plantering mm. Låt oss kalla det en "schablon avgift årlig co2 utsläpp"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som hindrar någon från att göra detta är att det inte finns en lag som ger privata eller offentliga organisationer rätt att kräva betalning för sådana utsläpp. De lagar som finns nu tar endast sikte på sådana utsläpp som inte kommer från människors naturliga process.

Med det sagt finns det i teorin inte något hinder mot att en sådan lag införs. Det skulle förmodligen ses som en skatt om pengarna går till staten vilket innebär att vissa saker måste beaktas i utformandet av lagen - t.ex kan den inte gälla retroaktivt. Det finns dock inget i grundlagen som hindrar införandet av lagen som sådan.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare