Kan medborgarskap på falska uppgifter upphävas i efterhand?

Känner till ett fall där en man från Pakistan fått arbets- och uppehållstillstånd

genom att uppge falska uppgifter. Han har nyligen även lyckats bli svensk medborgare.

Allt har gått väldigt enkelt och relativt fort. Undrar om det går i efterhand att annullera

ett medborgarskap, eller är det redan "kört"? (Invandrarverket har hela tiden struntat i

uppgifter som vittnat om hans fuskande).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kravet för att bli svensk medborgare genom ansökan framkommer i lag (2001:82) om svenskt medborgarskap. En ansökan om medborgarskap kan beviljas om vederbörande styrkt sin identitet, fyllt arton år, har permanent uppehållstillstånd, har uppfyllt kraven för hemvist och bott i Sverige en viss tid och har levt ett skötsamt liv i Sverige (11 §).

När svenskt medborgarskap väl beviljats har medborgaren ett grundlagsskydd mot återkallande av det. Enligt regeringsformen (RF) får ingen svensk medborgare som är eller har varit bosatt i riket fråntas sitt medborgarskap (2 kap. 7 § andra stycket RF).

Detta innebär, som svar på din fråga; uppehållstillstånd kan i vissa fall återkallas (jfr 7 kap. 1 § Utlänningslagen), men ett medborgarskap kan inte återkallas ens om det beviljats genom felaktiga/falska uppgifter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare