​Kan min arbetsgivare avbryta anställningsavtalet pga. graviditet?​

Hej,

Det är så att jag precis skrivit på för en tillsvidaretjänst (100%), utan provanställning, och har sagt upp mig från mitt nuvarande jobb. Den nya arbetsgivaren är en kommun. Jag har idag, bara några dagar senare förstått att jag kan vara gravid. Vilket känns olägligt just nu. Kan min nya arbetsgivare, som jag ännu inte börjat hos, avbryta avtalet på grund av graviditet? För antar att jag bör meddela att jag är gravid innan jag börjar.. lär ju vara runt v. 15 då. Eller kanske avbryta avtalet av annan orsak om de inte kan göra det pga graviditet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör diskriminering där Diskrimineringslagen (DL) är tillämplig lag.

Kan min nya arbetsgivare avbryta anställningsavtalet pga. graviditeten?

Om en arbetsgivare skulle missgynna dig på grund av en graviditet utgör det direkt diskriminering med diskrimineringsgrunden kön (1 kap. 5 § första punkten DL). Genom målet C-177/88 Dekker fastslog EU-domstolen att graviditet tillhör diskrimineringsgrunden kön.

För att det ska vara fråga om direkt diskriminering krävs att man blivit sämre behandlad i jämförbar situation i samband med en diskrimineringsgrund (1 kap. 4 § första punkten DL). Vad gäller angående graviditet räcker det att arbetsgivaren vet om graviditeten för att beviskravet ska vara uppfyllt.

Diskrimineringslagen innehåller en så kallad delad bevisbörda. Det innebär att du som arbetstagare ska göra antagligt att diskrimineringen berott på graviditeten. Sedan går bevisbördan över till arbetsgivaren som måste visa på att hen bröt kontraktet av annan acceptabel och reell anledning än graviditeten, dvs att det fanns andra godtagliga orsaker för att avbryta kontraktet. Beviskravet för gravida är lågt ställt, det räcker att arbetsgivaren vet om graviditeten för att man ska presumera att det brutna avtalet berott på vetskapen om graviditeten (6 kap. 3 § DL).

Kan de avbryta avtalet av annan orsak om de inte kan göra det pga. graviditeten?

För att kunna avbryta avtalet måste det föreligga någon annan godtagbar orsak och arbetsgivaren måste visa att det inte finns något samband med graviditeten. Om chefen avbryter kontraktet i samband med att du tillkännager din graviditet blir det väldigt svårt för chefen att hitta reella och acceptabla skäl för ett avbrytande av kontraktet.

Som svar på din fråga får alltså din chef inte avbryta något kontrakt på grund av att du är gravid, och hen får inte heller ge någon annan orsak istället för graviditeten för att försöka undgå diskrimineringslagen. Att bli missgynnad på grund av en graviditet är inte acceptabelt och du ska få ha det nya jobbet på samma villkor som om du inte varit gravid.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare