FrågaARBETSRÄTTSjuk 25/06/2020

Kan min arbetsgivare göra ett ytterligare karensavdrag när jag återinsjuknar efter fem dagar?

Hej!

Jag var sjuk måndag-fredag och var åter på arbetet på måndagen därefter och arbetade måndag, tisdag och onsdag. På torsdagen återinsjuknade och var sedan sjuk i totalt 9 kalenderdagar.

Arbetsgivaren har dragit 2 karensavdrag, för första måndagen och för torsdagen veckan efter.

Stämmer det att man räknar lör-ons som 5 kalenderdagar för återinsjuknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om karensavdrag finns i lag (1991:1047) om sjuklön.

När man är sjuk och hemma från jobbet har man rätt till sjuklön de 14 första dagarna, vilket innebär att man har rätt till 80 % av sin lön och sina anställningsförmåner (6 § 1 st. och 7 § 1 st.).

Från sjuklönen ska ett karensavdrag göras. Det innebär att ett engångsavdrag på 20 % av sjuklönen för en genomsnittlig vecka görs (6 § 2 st.). Karensavdraget har ersatt den tidigare karensdagen som innebar att arbetstagaren inte fick någon sjuklön alls den första sjukdagen.

Om en sjukperiod börjar inom fem dagar från det en tidigare sjukperiod avslutats ska inget nytt karensavdrag göras (7 § 3 st.). Eftersom den nya sjukperioden för dig började på den sjätte dagen efter din första sjukperiod innebär det att arbetsgivaren har rätt att göra ett ytterligare karensavdrag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare