FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/01/2021

Kan min arbetsgivare i schemaläggningen gå emot ett läkarutlåtande?

Hej,

Jag har oregelbundna arbetstider och nu har jag fått ett läkarutlåtande om jag jag behöver jobba 8-17 varje dag för att inte får ett återfall av utmattning. Läkaren har skrivit att detta gäller tillsvidare.

Min arbetsgivare gillar inte att det är tillsvidare och har erbjudit mig att jobba regelbundet 8-17 i endast tre månader för att sedan hoppa på det ordinarie schema ( oregelbundna tider)

Har dem rätt att bestämma hur länge jag ska jobba regelbundet trotts att läkaren skriver att det gäller tillsvidare?

Jag kan verkligen inte jobba oregelbundet då det påverkar min dygnsrytm mycket negativt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i en situation som din är att din arbetsgivare i enlighet med den s.k. arbetsledningsrätten (även kallat § 32 arbetsgivarprerogativet) har rätt att leda och fördela arbetet. Denna rätt inkluderar att fördela arbetet tidsmässigt i schemaläggning på så vis att arbetet blir oregelbundet och inte 8-17. Arbetsledningsrätten kan begränsas i lag eller kollektivavtal, men inte av ett utlåtande från en läkare.

Att din läkare uttalar sig om att du behöver jobba 8-17 begränsar alltså inte din arbetsgivares arbetsledningsrätt, arbetsgivaren kan fortfarande lägga schemat utan sådan begränsning.

Här bör också nämnas att arbetsgivaren i samverkan med dig som arbetstagare har det primära ansvaret för arbetsmiljön (3 kap. 2 § AML). Din arbetsmiljö verkar försämras av att arbeta oregelbundna tider och att påpeka detta för din arbetsgivare kan vara ett sätt att möjligtvis fortsatt få arbeta regelbundna tider, men det finns ingen garanti eller liknande.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare