Kan min arbetsgivare strunta i att betala ut lön för den tid jag arbetat om jag väljer att inte fortsätta min anställning?

Hej jag har gått bredvid inom hemtjänsten och jag ville jobba sen har jag inte fått mycket erbjudanden sen när jag sa att jag inte vill mer så fick jag erbjudanden men känner att detta inte är ett jobb för mig nu kommer då frågan kan dom strunta i att betala ut timmarna jag har jobbat / gott bredvid ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till ersättning för den tid du har arbetat.

I ditt brev skriver du att du har gått bredvid i hemtjänsten. Jag tolkar det som att du har en provanställning. Det innebär att både din arbetsgivare och du kan avsluta anställningen utan anledning, detta senast vid provanställningens sista dag, se 6 § lagen om anställningsskydd. Det går även att avsluta anställningen innan provanställningen löpt ut om ingenting annat har avtalats.

Oavsett vem som väljer att avsluta anställningen, har du rätt till den lön du arbetat för.

Om din arbetsgivare motsätter sig att betala ut lönen, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare