Kan min bil utmätas för min mans skulder?

Hej ! Jag har gift mig nyligen och min man har ungefär 200000 kronor skulder och han är arbetslös och vi har inga egendom . Vi bor i en hyresrätt lägenhet . Jag jobbar som vikarie barnskötare och varje dag jobbar på olika ställe .Jag behöver en bil för att åka till jobbet i olika ställe. Jag har inte spar pengar. Om jag köpa en bil med låne pengar kan kronofogten ta min bil på grund av min mans skulder ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om kronofogden kan utmäta din bil för betalning av din mans skulder. Jag kommer att hänvisa till utsökningsbalken (UB) när jag besvarar din fråga.

I detta fall är din man gäldenär eftersom att han är den som är skyldig pengar.

Av 4 kap. 17 § UB framgår att lös egendom (en bil är lös egendom) får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 18 eller 19 § ska anses vara ägare. Av 4 kap. 19 § UB framgår att lös egendom som ett gift par har i sin besittning, ska anses tillhöra gäldenären om det inte görs sannolikt att paret är samägare till egendomen eller att egendomen tillhör den andre.

Detta innebär att bilen kan utmätas för din mans skulder om du inte kan bevisa att bilen tillhör dig eller er båda. Det kan du bevisa med att exempelvis visa att det är du som tagit lån för bilen eller betalat för bilen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare