Kan min bror ta hand om mitt barn om jag skulle gå bort?

Jag har ensamvårdnad till en ettårig son. Pappan ville först ha barnet men ändrade sig under min graviditet. Han önskade livet ur mig. Vi är inte gifta och jag flyttade innan min son föddes. Han har försökt att komma undan att skriva på faderskap men sociala myndigheter har sett till att han har gjort det. Det jag undrar över är att om jag skulle gå bort om man kan göra så att min bror kan ta hand om min son?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Som jag uppfattar det undrar du vad du kan göra för att ska vara din bror som tar hand om din son om du skulle gå bort. Det finns regler i föräldrabalken (FB) som säger vad som gäller om ett barns vårdnadshavare dör. Här under går jag igenom vad reglerna säger och sedan tar jag också upp vad jag rekommenderar att du gör i just din situation.

Om en vårdnadshavare dör

Om ett barn stått under vårdnad av endast en förälder och den föräldern dör ska rätten ge vårdnaden till den andra föräldern. Är det lämpligare kan rätten istället ge vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. (6 kap. 9 § andra stycket FB).

En särskilt förordnad vårdnadshavare är för det mesta någon som stått barnet nära, till exempel en nära släkting.

Din situation

Jag förstår helt att du hellre vill att det är din bror som ska ta hand om din son om du skulle gå bort. Jag tror att den bästa lösningen i ditt fall är att upprätta något typ av dokument där du skriver att du vill att din bror ska ta hand om din son om du skulle gå bort och att du där också skriver varför du tycker att det är den mest lämpliga lösningen.

Eftersom det är en så pass viktig fråga rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för att få mer kvalificerad juridisk rådgivning. Där kan du få kontakt med någon som kan ge dig bättre och mer detaljerade råd kring vad du kan göra.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare