Kan min fru ta med sig bohag innan bodelning är gjord vid en skilsmässa?

Hej! Står inför skillsmässa som lämnades in hos tingsrätten i höstas. Vi har inte ännu kommit överens angående fördelning av fastighet och tillgångar,trots det har min fru börjat packa diverse möbler och bohag som sen försvinner i omgångar från bostaden.

Är det ok?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fru kan göra sig skyldig till självtäkt enligt 8 kap 9 § brottsbalken. Nedan kommer en förklaring.

Egendom

Enligt 1 kap 3 § äktenskapsbalken råder var och en av er över sin egendom under äktenskapet. Ingen av er kan avhända er bohaget utan samtycke från den andre, eftersom det rubbar hemförhållandet, se 7 kap 5 § äktenskapsbalken.

Giftorättsgods

Vad som menas med giftorättsgods, är alla era gemensamma tillgångar inklusive bankmedel, se 7 Kap 1 § äktenskapsbalken. I praktiken blir det aktuellt just vid en äktenskapsskillnad då en bodelning ska göras. Om ni har ett äktenskapsförord som reglerar vem som äger vad och vad som utgör enskild egendom, det kan exempelvis vara någonting hon har fått i arv eller gåva med villkor om att det ska utgöra enskild egendom. Då är det fritt fram och göra vad ni vill med den egendomen. Det samma gäller bohag eller egendom som införskaffats efter det talan om äktenskapsskillnad väcktes. Annars måste ni genomföra en bodelning innan någon av er kan börja flytta på sakerna.

Bodelning

Det framgår av ditt brev att ni äger en fastighet. Ni måste därför göra en skriftlig bodelning när äktenskapet upphör, se 9 kap 1 § äktenskapsbalken. Det innebär att alla tillgångar och skulder ska tas upp i en förteckning för att sedan delas lika mellan er, se 11 kap 2­­-3 §§ äktenskapsbalken. Det som ingår i bodelningen är ert giftorättsgods, se 10 kap 1 § äktenskapsbalken.

Lottläggning

När ni gjort en förteckning och genom bodelning kommit fram till era andelar, ska en lottläggning göras, se 11 kap 7 § äktenskapsbalken. Ni vet då hur stor andel av det gemensamma boet ni har, då har ni i första han rätt till det som utgjorde er egendom. På det sättet får hon de saker hon vill ha på ett lagligt sätt.

Självtäkt

Om ni äger allt tillsammans har ni vad som kallas för gemensam besittning av egendomen. Det innebär att om din fru utan att fråga dig börjar flytta saker för att tillägna sig dem själv, gör hon en olovlig besittningsrubbning som kallas för självtäkt, se 8 kap 9 § brottsbalken. Ett exempel kan vara att hon har en gammal möbel som hon har haft redan innan ni träffades som känns helt naturligt att den är hennes. Skulle hon flytta den utan att fråga dig innebär det alltså självtäkt, vilket är ett brott enligt 1 kap 1 § brottsbalken.

Sammanfattning

Var och en av er råder över er egendom under äktenskapet, men skulle någon av er vilja sälja eller hyra ut eller på annat sätt avhända sig egendom från det gemensamma hemmet krävs samtycke från den andre maken. Vid äktenskapets upphörande ska ni göra en bodelning. Vid den räknas alla era tillgångar som gemensamma. Tillgångarna delas i två lika delar. Ni bestämmer sedan genom lottläggning exakt vem som ska få vad. Utgångspunkten är då att ni får det som tillhörde er innan. Egendom som utgör enskild egendom ingår inte i bodelning. Det samma gäller för egendom som införskaffats efter talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Efter bodelningen och lottläggning har ni rätt till det som tillfaller er. Din fru kan således inte börja ta saker utan att göra sig skyldig till självtäkt.

Om ni behöver hjälp med att genomföra bodelningen, är ni varmt välkomna att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare