Kan min man föra ut mitt barn ur landet?

Hej. Jag har ensam vårdnad över min dotter. Min man som är från brasilien har ej visum i Sverige. jag är rädd för att han en dag bara ska ta med henne ut ur landet och inte återvända. Kan man sätta en resespärr på sitt barn? Så att han enbart kan resa med mitt medgivande? Hon är endasr svensk medborgare.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Att obehörigen skilja ett barn under 15 år från sin vårdnadshavare är brottsligt, och den som gör sig skyldig till det döms för egenmäktighet med barn (7 kap. 4 § brottsbalken (BrB)). Den som gör sig skyldig till egenmäktighet med barn kan dömas till upp till ett års fängelse. Det är dessutom vårdnadshavaren som har ansvar för barnets personliga angelägenheter (6 kap. 2 § föräldrabalken). Vårdnadshavaren får därför bestämma över barnet, bl.a. i frågor om resor och boende.

Ifall din man skulle ta ditt barn ur landet skulle han sammanfattningsvis sannolikt göra sig skyldig till egenmäktighet med barn.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare