Kan min morbror testamentera bort min arvsrätt?

Hej! Min morbror är just avliden och jag är enda arvingen på hans sida (min mamma är avliden sedan 2007).

Min morbror ger i ett testamente från 2017 sin kvarlåtenskap till fyra barn till en granne.

Jag har i sig ingen åsikt om detta, det är hans beslut, men vill bara veta om han kan bortse från min lagliga rätt att ärva honom.

Tack på förhand för besked.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är om din morbror har rätt att testamentera bort din arvsrätt.

Arvsordningen

Huvudregeln vid arv är att det fördelas enligt den s.k. legala arvsordningen. Det innebär att din avlidna morbrors kvarlåtenskap i första hand fördelas till hans arvingar enligt arvsordningen. Om han inte hade några barn, tilldelas arvet hans föräldrar eller annars hans syskon. Om även de är avlidna, träder syskonbarnen in som arvingar och varje gren tar lika lott (2 kap. 2 § äktenskapsbalken). Förutsatt att alla dessa förutsättningar är uppfyllda, har du och dina syskon/kusiner rätt till hela kvarlåtenskapen efter er morbror.

Undantag - testamente

Undantag görs från arvsordningen ifall arvlåtaren valt att testamentera bort sin egendom. De enda reglerna som kan spärra detta undantag är reglerna om laglottsskyddet (7 kap. 1 § ÄB). Eftersom att detta skydd enbart gäller bröstarvingar, alltså den avlidnes barn, är det inte aktuellt i detta fall.

Slutsats:

Detta innebär att din morbror har handlat i enlighet med sin testamentsrätt då övriga arvingar kan göras helt arvslösa genom testamente.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare