Kan min pappas fru testamentera bort arvet?

hej

vår avlidna pappa frun ärver 50%

men valt att testamentera bort allt till min sk faster den avlidnes syster

får man testamentera bort till någon som inte är bröstarvinge ??

är detta lagligt vi är särkullbarn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ärvdabalken reglerar hur egendom fördelas efter någon har avlidit, det vill säga kvarlåtenskapen. Jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga.

Jag förstår inte riktigt om er pappas fru ärvde allt efter din pappas bortgång eller om ni särkullbarn fått er del av arvet. Jag kommer därför redogöra för vad som gäller i båda fallen. Jag utgår även från att din pappa inte hade ett testamente vid sin bortgång eftersom något sådant inte nämns i din fråga.

Om hela er pappas kvarlåtenskap tilldelades frun

Huvudregeln är att kvarlåtenskapen efter en gift person ska tillfalla den efterlevande maken, det vill säga er pappas fru. Dock hade ni särkullbarn rätt att få ut er del av arvet vid er pappas bortgång (3 kap. 1 § ärvdabalken).

Avstod ni särkullbarn er rätt att få ut arvet, har ni istället rätt att få ut er andel som utgör er pappas kvarlåtenskap när frun avlider (3 kap. 2 och 9 § ärvdabalken).

En bröstarvinge inklusive särkullbarn har alltid rätt till sin andel ur arvet. Det går alltså inte att frun testamenterar bort er särkullbarns rätt till arvet (3 kap. 2 § ärvdabalken).

Om ni särkullbarn tagit del av arvet

Under förutsättning att ni särkullbarn tagit ut er del av arvet, tillhör resterande egendom frun. Frun kan alltså testamentera bort sin egendom till vem hon vill, således även till er pappas syster.

Sammanfattning

Om det är så att ni särkullbarn inte fått ut er del av arvet när er pappa gick bort, gäller att ni har rätt att få ut er del av arvet vid fruns död. Er andel kan inte testamenteras bort.

Om det istället är så att ni särkullbarn fick ut er del av arvet när er pappa gick bort, gäller att resterande egendom tillhör frun som hon kan testamentera bort hur hon vill.

Min rekommendation

Om du behöver vidare hjälp med din fråga rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister eller ringa till vår gratisrådgivning på telefonnummer 08-533 300 04.

Annars hoppas jag du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare