FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/10/2019

Kan min partner adoptera mitt barn?

Hej!

Jag undrar om min man får adoptera min son på 13 år? Jag har ensam vårdnad sedan 2008. Pappan till sonen har aldrig visat något större intresse för sin son. Min man har funnits vid min sons sida i snart 9 år och alltid sett min son som sin egna. Idag har jag och min man en gemensam dotter på 7 år och min sons största önskan är att min man adopterar han.

Min sons pappa har ett ganska så kriminellt liv och har alltid haft, men jag är ändå orolig att min man inte får adoptera min son.

Tacksam för svar.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB).

Vem får lov att adoptera?

För att få lov att adoptera ska man ha fyllt 18 år (4 kap. 5 § FB). Huvudregeln är att makar och sambor endast får adoptera tillsammans (4 kap. 6 § FB). Ett undantag från detta är dock att en make eller sambo får adoptera sin makes eller sambos barn med makens/sambons tillåtelse (4 kap. 6 § andra stycket FB).

Förutsättningar för adoption

Ett barn som har fyllt 12 år får endast adopteras om han eller hon samtycker till adoptionen (4 kap. 7 § FB). Barnet har rätt att, innan hen ger sitt samtycke, få veta vad en adoption innebär (4 kap. 7 § tredje stycket FB). Du skriver att din sons högsta önskan är att din man ska adoptera honom, och därför bör ju din son samtycka till adoptionen. En annan förutsättning för en adoption är att den förälder som är vårdnadshavare ger sitt samtycke (4 kap. 8 § FB). Du skriver att du har ensam vårdnad om din son, vilket innebär att det räcker med ditt samtycke. Din sons pappa behöver alltså inte ge sitt samtycke. Dock ska rätten, efter ansökan om adoption, ge den som är förälder till barnet i fråga rätt att yttra sig (4 kap. 18 § FB).

Viktigt att komma ihåg är att barnets bästa alltid ska ges största vikt när det gäller adoption (4 kap. 1 § FB). Så som du beskriver er situation verkar det uppenbart att det bästa för din son är att din man adopterar honom och att din son inte skulle ha några problem med det. Detta bör alltså inte ställa till några problem.

Slutsats

Min bedömning utifrån situationen som du beskrivit den är att det verkar vara det bästa för din son om din man får adoptera honom, och att det därför inte borde bli några problem. Jag kan dock självklart inte garantera hur domstolen kommer bedöma situationen. För att ansöka om adoption ska den som vill adoptera skicka in en ansökan till tingsrätten i den ort där barnet i fråga har sin hemvist (4 kap. 11 och 12 §§ FB).

Om du vill läsa mer om adoptioner, hur ansökan ska utformas och hur processen går till finns det jättebra information på Sveriges domstolars hemsida. Den kan du hitta här.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare