Kan min partner få uppehållstillstånd?

Jag har träffat en man som kommer från Trinidad, men bor i Danmark sedan 5 år. Han har inte permanent uppehållstillstånd och kommer troligtvis inte att få det heller. Han har varit gift med en danska och de är skilda sedan 2 år tillbaka, inga barn. Han har fast jobb i Danmark, men inget annat som binder honom till Danmark.

Vad behöver göras för att han ska kunna komma till Sverige och bli sambo/gift med mig och få uppehållstillstånd här istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppehållstillstånd och liknande finns i utlänningslagen (UtlL).

Uppehållstillstånd ska ges till utlänning som är sambo eller make till någon som är bosatt i Sverige (5 kap. 3 § 1 st. 1 p. UtlL).

I ditt fall är det dock så att ni inte är sambos, utan ni har för avsikt att inleda ett samboförhållande/äktenskapsförhållande. I det fallet får uppehållstillstånd ges om det framstår som seriöst (5 kap. 3 a § 1 st. 1 p. UtlL). Det är den som ansöker om uppehållstillstånd som måste bevisa att förhållandet är seriöst och vid denna bedömningen tar man hänsyn till (prop. 1999/2000:43):

Om ni levt tillsammans tidigareHur goda kunskaper ni har om varandraOm ni kan kommunicera på ett gemensamt språkOm ni har överensstämmande berättelser om ert liv tillsammans

Huruvida ert förhållande bedöms som seriöst av Migrationsverket är svårt för mig att svara på, men det görs en helhetsbedömning av bland annat ovan nämnda saker.

Försörjningskrav

För att uppehållstillstånd ska ges på grund av anknytning till dig krävs även att du uppfyller vissa försörjningskrav. Du ska kunna försörja både dig och din partner och din bostad ska vara av tillräcklig storlek för er båda (9 § lag [2016:752] om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige).

Jag hoppas att er situation löser sig på bästa sätt för er båda! Behöver du ytterligare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till vår juristbyrå. Du kan boka tid här eller kontakta oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare