FrågaFAMILJERÄTTAdoption14/01/2022

Kan min sambo adoptera mitt barn, och vad blir konsekvenserna?

Hejsan, jag är ensamstående mamma till min dotter som 2,5. Hennes biologiska "pappa" finns inte med alls i bilden då jag inte vet vem pappan är.

Jag träffade min sambo när min dotter var några månader bara och hon ser honom som sin pappa. Han ser även henne som hans dotter. Och nu till sommaren väntar vi vårt gemensamma barn.

Finns de någon chans att han kan adoptera dottern utan att jag "förlorar" något rättsligt. Eller hur blir de.

Han vill gärna adoptera henne men när man läser runt lite så står de lite olika.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så undrar du dels om det är möjligt för din sambo att adoptera din dotter, dels vad konsekvenserna skulle bli av en adoption.

Vilken lag gäller?

Frågor som rör adoption behandlas i föräldrabalken (FB), närmare bestämt i det fjärde kapitlet.

Kan din sambo adoptera?

En första grundläggande förutsättning för att din sambo ska kunna adoptera din dotter är att han måste vara över 18 år (4 kap. 5 § FB).

Vidare är det möjligt att adoptera sin sambos barn, om sambon samtycker till detta (4 kap. 6 § stycke 2 FB). Det betyder att det finns en möjlighet för din sambo att adoptera din dotter, men att det kräver ditt samtycke.

Utöver ditt samtycke till adoptionen kan det krävas samtycke från andra. Jag kommer behandla dessa fall nedan.

Övriga krav på samtycke

Samtycke från barnet krävs om barnet är 12 år eller äldre, men eftersom din dotter bara är 2,5 år krävs inget samtycke i ert fall (4 kap. 7 § stycke 1 FB).

Vidare krävs det samtycke från den förälder som är vårdnadshavare till barnet (4 kap. 8 § stycke 1 FB). Eftersom du beskriver att du är ensamstående och inte vet vem som är pappan, utgår jag ifrån att du är ensam vårdnadshavare. Det innebär att det inte finns någon annan vårdnadshavare än du som måste lämna samtycke.

Den som är förälder till det barn som ska adopteras ska dock få möjlighet att yttra sig (4 kap. 18 § stycke 1 FB). Det innebär att trots att det inte krävs något samtycke från pappan, så ska han få yttra sig i frågan. Det finns dock undantag från den regeln. Man gör bl.a. undantag för om föräldern vistas på okänd ort, eller om det är uppenbart obehövligt att föräldern får tillfälle att yttra sig (4 kap. 18 § stycke 2 p. 1 och 3 FB). Eftersom pappan inte är en del av din dotters liv får det sägas vara obehövligt att låta pappan yttra sig. Eftersom du inte vet vem pappan är kan det även konstateras att pappan vistas på okänd ort. Det bör därför inte krävas att pappan ska få yttra sig i frågan.

Barnets bästa och lämpligheten

Vid alla frågor som rör adoption av ett barn ska barnets bästa ges störst vikt (4 kap. 1 § FB). Det betyder att trots att alla krav är uppfyllda för en adoption, så kommer domstolen godkänna adoptionen först om de bedömer att en adoption skulle vara det allra bästa för barnet.

Vidare krävs också att adoptionen bedöms vara lämplig (4 kap. 2 § FB).

Sammanfattning avseende möjligheten till adoption

Kort sammanfattat kan alltså sägas att din sambo får adoptera din dotter om

han är över 18 år, du samtycker till adoptionen,domstolen anser att det är till barnets bästa och adoptionen betraktas som lämplig.

Det krävs varken samtycke från din dotter eller den biologiska pappan. Det ska inte heller krävas att den biologiska pappan får yttra sig.

Vad blir konsekvenserna av en adoption?

Om din sambo adopterar din dotter ska hon i fortsättningen ses som ditt och din sambos barn, och den biologiska pappans föräldraskap upphör (4 kap. 21 § stycke 1 FB). Vidare kommer din sambo även bli vårdnadshavare till din dotter (4 kap. 22 § FB).

Att din sambo blir förälder och vårdnadshavare till din dotter betyder i förlängningen att han får samma inflytande och bestämmanderätt över barnet som du har. Ni båda ska t.ex. ha rätt att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 13 § FB).

En annan följd av en adoption är att din dotter blir arvsberättigad efter din sambo (2 kap. 1 § stycke 1 ärvdabalken).

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor och funderingar. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Cornelia AebeloeRådgivare