FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/11/2021

Kan min sambo bli vårdnadshavare till min son?

Hej

Jag är ensam vårdnadshavare åt min 12-åring, hans pappa är död. Jag har en sambo som han har som sin pappa, går det att göra han till vårdnadshavare utan att han måste adoptera pojken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Av omständigheterna ovan, förstår jag att du vill veta om din sambo kan bli vårdnadshavare till din 12 åriga son utan adoption.

Särskilt förordnad vårdnadshavare
För en utomstående, d.v.s. en som inte är förälder till ett barn, är den enda möjligheten till att bli vårdnadshavare som regel genom adoption. Det finns däremot något som heter särskilt förordnad vårdnadshavare. Detta kan bli aktuellt i ditt fall om du skulle gå bort och din son då behöver en ny vårdnadshavare.

Enligt 6 kap. 9 § FB, kan en särskilt förordnad vårdnadshavare anförtros vårdnaden av ett barn när båda föräldrar har dött. Om du gett tillkänna att du önskar din sambo som vårdnadshavare till din son, i ett till exempel testamente, ska han bli särskilt förordnad vårdnadshavare. Detta är såklart om denne inte anses olämpligt för att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran enligt 6 kap. 10a § fjärde stycket FB.

I det enskilda fallet tas hänsyn till bl.a. barnets ålder och utveckling samt den personliga anknytningen till den tilltänkta vårdnadshavaren. Det krävs inte att den tilltänkte vårdnadshavaren, för att kunna utses, ska bo tillsammans med barnet eller i någon större utsträckning själv ombesörjer den faktiska vården om barnet.

Ett exempel på när det anses olämpligt är om din son motsätter sig att din sambo blir vårdnadshavare samt att din son anses vara tillräckligt mogen för att själv avgöra vad som är lämpligt för honom.

Ditt fall
Din sambo kan inte bli vårdnadshavare genom annat än adoption medan du är vid liv. Det finns en möjlighet för hen att bli särskilt förordnad vårdnadshavare om du går bort.

Vill du att detta ska ske är min rekommendation att skriva ett testamente där du uttrycker ditt önskemål om att din sambo ska bli vårdnadshavare till din son om du går bort. Ett testamente måste, enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB, upprättas skriftligen och ska bevittnas av två vittnen. Det är viktigt att testamentet uppfyller formkraven och att det är tydligt skrivet för att det ska vara giltigt och för att undvika oklarheter och tolkningsproblem i framtiden. Det kan därför vara bra att få juridisk hjälp att upprätta ett testamente. Du kan boka tid hos en av våra jurister här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare