Kan min sambo bygga på vår fastighet utan mitt samtycke?

Hej!

Jag och min sambo äger ett hus ihop.

Vi kommer inte riktigt överens om vissa saker. Kan han t.ex bygga vad han vill ( i detta fall en maskinhall) på vår mark utan mitt samtycke?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du säger att ni äger huset tillsammans har jag i mitt svar utgått ifrån att både du och sambon står som ägare till huset.

När personer äger någonting tillsammans och det saknas ett s.k. samäganderättsavatal ser vi till samäganderättslagen (1 § Samäganderättslagen). När två eller fler personer tillsammans äger någonting så måste samtliga delägare vara överens om åtgärder kring egendomen (2 § samäganderättslagen). Din sambo kan således inte bygga en maskinhall utan ditt samtycke.

Bestämmer sig din sambo ändå för att bygga en maskinhall utan ditt samtycke kan du ansöka om att er fastighet under viss tid förvaltas av en god man tills ni kommit överens om att bygga, eller inte bygga, en maskinhall (3 § samäganderättslagen). Kan ni verkligen inte komma överens finns även möjlighet finns för dig att begära att fastigheten läggs ut till offentlig auktion (6 § samäganderättslagen).

Sammanfattningsvis kan din sambo inte bygga en maskinhall utan ditt samtycke. Vägrar han att beakta dina åsikter finns det faktiskt möjlighet för dig att förordna om en god man eller auktionera ut huset. Enklast är som alltid att komma överens.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare