Kan min sambo eller mina barn ärva mina skulder?

Vi är sambo. Om jag avlider, "ärver" då min sambo mina skulder, om jag en har en skuld?

Min sambo står som ägare till lägenhet och ett fritidshus, har det någon påverkan på ev skuld hos mig?

Vi har inga gemensamma barn, utan vuxna barn på varsitt håll. Ärver mina barn mina skulder?

Tacksam för svar via min mail om det är ok..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till sambolagen (SamboL) och ärvdabalken (ÄB).

Om en sambo avlider ska en bodelning göras

Det första som händer när en sambo avlider är att en bodelning ska göras, om den efterlevande sambon begär det (8 § SamboL). I bodelningen ingår sambornas samboegendom. Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, om det förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL). I samboegendom ingår inte annan egendom, till exempel bilar, sådant som används huvudsakligen för fritidsändamål eller sådant som används uteslutande för den ena sambons bruk (6 § och 7 § SamboL). Samboegendomen utgörs alltså av sambornas gemensamma bostad samt möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre, om det förvärvats med syftet att samborna ska använda det gemensamt. Det är möjligt för samborna att upprätta ett samboavtal för att bestämma att viss egendom, som annars skulle ingått i bodelningen, ska vara den ena sambons enskilda och därmed hållas utanför (9 § SamboL).

Hur bodelningen går till

Vid bodelningen ska först sambornas andelar i samboegendomen beräknas (12 § SamboL). Detta görs genom att vardera sambos samboegendom "listas" på vardera sida. Alla annan egendom hålls utanför. Samborna ska sedan göra avdrag för att täcka sina skulder (13 § SamboL). Den samboegendom som kvarstår efter skuldtäckningen ska läggas samman och sedan delas lika mellan samborna (14 § SamboL).

Hur gör man med en sambos skulder?

Huvudregeln är att samborna i första hand ska täcka sina skulder genom att räcka av på annan egendom än samboegendom. Endast då sambon har skulder med förmånsrätt i samboegendom, eller skulder som på annat sätt är hänförliga till samboegendom, eller då skulderna överstiger sambons annan egendom får sambon göra avdrag från samboegendomen för att täcka skulderna (13 § andra stycket SamboL).

Om den ena sambon har skulder som överstiger sin annan egendom, får denne alltså göra avdrag från sin samboegendom. Denna sambo kommer då gå in med mindre i bodelningen än den gjort om den inte haft några skulder. Om skulderna överstiger även samboegendomen kommer sambon gå in med noll i bodelningen. Skulderna kommer alltså inte följa med, utan den skuldsatta sambon kommer "behålla" dem. Att den ena sambon har skulder som överstiger dennes egendom kommer dock påverka den andra sambon ändå. Detta eftersom den sambo som inte har skulder kommer behöva dela med sig av mer av sin samboegendom, eftersom allt som går in i bodelningen ska delas lika.

Sambors arvsrätt

Efter bodelningen ska arvet efter den avlidne sambon fördelas. Den egendom som tillfaller den avlidne sambon i bodelningen, plus dennes annan egendom utgör kvarlåtenskapen som ska fördelas. Sambor har ingen arvsrätt enligt svensk rätt. Detta innebär att den efterlevande sambon inte kommer ärva efter sin avlidna sambo. Det finns dock en skyddsregel för en efterlevande sambo. Denna innebär att den efterlevande sambon, alltid, efter bodelningen har rätt att ha egendom som motsvarar minst två prisbasbelopp. Ett prisbasbelopp är ett fastställt belopp som används för beräkning av olika förmåner och avgifter. 2020 är ett prisbasbelopp 47 300 kr. Om denne inte uppnår detta med sin del i samboegendomen och sin annan egendom har denne rätt att få ut så mycket ur den avlidne sambons egendom att den uppnår det (18 § andra stycket SamboL).

Arvet fördelas

Om du avlider kommer din sambo alltså inte att ärva. Det som tillhör dig efter bodelningen ska fördelas till dina arvingar. De som har rätt att ärva i första hand är den avlidnes bröstarvingar, alltså dennes barn (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingarna ska dela lika på arvet. När du avlider är det alltså dina barn som ska dela lika på arvet efter dig.

När en person avlider ska en bouppteckning göras, där den avlidnes tillgångar och skulder tas upp (20 kap. 1 § och 4 § ÄB). Tillgångarna ska i första hand täcka skulderna, och om skulderna överstiger tillgångarna finns det inget att ärva. I Sverige kan man inte ärva skulder, utan de skulder som överstiger dödsboets tillgångar kommer avskrivas.

Slutsats

Din sambo kan alltså inte ärva dina skulder, eftersom sambor inte ärver samt att man inte kan ärva skulder. Däremot kan din sambo påverkas av att du är skuldsatt om du avlider, om hen väljer att begära bodelning. Så länge ni är sambor, och inte gifta, finns det inget krav på att bodelning ska göras. Det behöver endast göras om en sambo begär det. Om du avlider kan din sambo alltså välja att inte påkalla bodelningen. Då kommer hen behålla allt hen äger, och ditt dödsbo behåller det du äger för täckning av dina skulder. Om dina tillgångar överstiger skulderna ska överskottet fördelas som arv efter dig. Det är dina barn som ärver allt, och de ska dela lika på arvet. Om dina skulder överstiger dina tillgångar kommer dina barn inte ärva något alls, eftersom man inte kan ärva skulder.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare