FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/06/2020

Kan min sambo få sjukersättning efter att ha blivit sjuk i COVID-19?

Det gäller min sambo hon jobbar som vikarie på äldreboende Hon blev smittad av Kovid 19 på arbetsplatsen Hon får ingen sjukersättning. Kan detta vara rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sjukersättning är en ersättning som du kan få om du är mellan 19 och 64 år och har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att du aldrig kommer att kunna arbeta, varken nu eller i framtiden. Sjukersättning är alltså inte något som man får när man blivit tillfälligt sjuk.

Däremot har din sambo givetvis rätt till sjuklön och därefter eventuellt sjukpenning för den period hon är frånvarande från jobbet. Sjuklön får man från sin arbetsgivare de två första veckorna då man är sjuk och innebär att man får 80 % av sin genomsnittliga veckolön och andra anställningsförmåner (1 § och 6 § lag (1991:1047) om sjuklön). Om man fortfarande är sjuk efter de två veckorna kan man ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan. Sjukpenning är en ersättning som kan lämnas till en försäkrad som har nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom (24 kap. 2 § Socialförsäkringsbalken (2010:110)).

Om din sambo inte har fått sjuklön bör hon först kontakta arbetsgivaren och göra sin rätt till sjuklön gällande. Om arbetsgivaren vägrar betala ut sjuklön kan du vända dig till Försäkringskassan. De har en sjuklönegaranti som innebär att Försäkringskassan kan betala ut din sjuklön om du och din arbetsgivare är oense om ditt anställningsförhållande eller din arbetsförmåga. Det kan du göra via denna länk.

Om din sambo har fått sjuklön men inte sjukpenning, trots att hon ansökt om det, beror det antagligen på att Försäkringskassan gjort bedömningen att du kan gå till arbetet. Viktigt att komma ihåg är att Försäkringskassan behöver ett läkarintyg med uppgifter om sjukdomen för att kunna besluta om sjukpenning. Mer information finns via denna länk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare