Kan min sambos barn tvinga mig flytta från hans hus om han dör?

Jag planerar att flytta till mitt särbos hus. Han äger huset och han har två barn. På vilket sätt kan jag skydda mig för att hans barn inte kan tvinga mig att flytta från huset om det händer att min särbo går bort före mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av ärvdabalken (förkortas ÄB).

Som du möjligen är medveten om ärver inte sambos varandra. Din sambos barn kommer därför ärva huset om han går bort innan dig. För att skydda sig från en sådan situation kan ni antingen gifta er, då kommer du nämligen ärva din partner först (3 kap. 1 § ÄB), eller så föreslår jag att din sambo skriver ett testamente. Din sambo kan alltså testamentera så stor del av huset som möjligt till dig. Här ska dock påpekas att hans barn har rätt till sin laglott (7 kap. 1 § ÄB). Är situationen sådan att din sambos egendom enbart eller framförallt utgörs av huset så kommer du sannolikt inte kunna få möjlighet att äga detta själv genom ett testamente, utan hans barn kommer få äga sin del genom deras arvsrätt som bröstarvingar.

Vill ni ha hjälp att skriva ett testamente så rekommenderar jag varmt att ni använder er av Lawlines avtalstjänst. Där får ni en mall som god vägledning i skrivandet av testamentet, dessutom till ett fast och förmånligt pris, klicka på följande länk för att komma till sidan: https://new.lawline.se/products/1

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare