Kan mitt barn få dubbelt medborgarskap?

Hej, Jag är Svensk medborgare och min fru är Azerisk medborgare. Ett gemensamt barn till oss kan den få dubbelt medborgarskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring medborgarskap går att finna i lagen om svenskt medborgarskap. Det föreligger inget hinder mot att ha dubbla medborgarskap enligt svensk rätt. En svensk medborgare kan därför ansöka om medborgarskap i ett annat land och fortfarande behålla sitt svenska medborgarskap. Hur som helst är det vissa länder som inte tillåter dubbelt medborgarskap. Därför råder jag dig att kontakta den Azerbajdzjanska ambassaden för att veta om landet godtar dubbelt medborgarskap samt få information kring hur ni kan gå tillväga för att åstadkomma det.

Hoppas att du fick svar på din fråga och du är varmt välkommen att vända dig till Lawline om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare