FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2021

​Kan mitt körkort återkallas om jag kör narkotikapåverkad?​

Hej

Jag har blivit stoppad februari 2020 , fick lämna prover , visa positivt (narkotika), nekade brott och blev rättegång!

Tingsrätten frikände mig men åklagaren överklagade till hovrätten och då bestämde hovrätten för o ändra tingsrättens dom och dömde mig till dagsböter!

Vad händer nu med mitt körkort? Blir jag av med den? Eller kommer jag behålla efter som jag blev frikänd från tingsrätten först! Obs! Det har gått över ett år sen polisen tog mig till prover men jag fick behålla körkort från polisen dom tog aldrig den! Har inte hört något från transportstyrelsen än!

Hade varit jätte tacksam om jag får svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kommer att bli av med körkortet på grund av din dom. Jag kommer att hänvisa till körkortslagen som innehåller regler om körkort.

Enligt 5 kap. 3 § första stycket körkortslagen ska en person som kör narkotikapåverkad få sitt körkort återkallat. Att köra bil narkotikapåverkad räknas som rattfylleri (4 § andra stycket lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott).

Dock kan Transportstyrelsen besluta om att du ska få en varning istället för du ska få ditt körkort återkallat. Det ska då föreligga särskilda skäl som gör att varningen kan ses vara en tillräcklig åtgärd (5 kap. 9 § körkortslagen). Det Transportstyrelsen exempelvis kommer kolla på är hur allvarlig trafikbrottet har varit, vad för typ av trafikbrott du begått samt vilken trafikfara ditt brott har inneburit. Denna bedömning görs utifrån omständigheterna i ditt fall vilket innebär att jag inte kan ge dig ett rakt svar på om du kommer få ditt körkort återkallat eller inte. Jag skulle råda dig att kontakta Transportstyrelsen om du är osäker på om ditt körkort har återkallats eller inte. Du kan kontakta dem här.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare