Kan mitt körkort återkallas på grund av att jag transporterat stöldgods i bilen?

Hej

Jag bara undrar, ifall jag har blivit stoppad med vad polisen tror är stöldgods i bilen ( men egentligen är det inte det ) kan jag då om det anses bevisat förlora mitt körkort eller få det indraget med en spärrtid?

Bilen har framförts på ett säkert och lagligt vis så det finns ju inget i själva körandet som skulle kunna påverka mitt körkort. Anledningen är att polisen på plats påstod att det kan påverka mitt körkort men jag vet inte om han bara ville skrämmas

Vad gäller vid brottsmisstankar eller domar kopplat till körkort där det inte har med själva körandet att göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Grunderna för att återkalla ett körkort finns i 5 kap. 3 § KörkortsL. Att befatta sig med stöldgods kan innebära att man gör sig skyldig till häleri eller häleriförseelse (9 kap. 6 och 7 § BrB). Dessa brott räknas inte upp i grunderna för att återkalla ett körkort, och ditt körkort kan därför inte återkallas på grunden att du transporterat stöldgods i bilen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare