Kan mormor låta sin dotter ärva allt?

Hej min mormor vill testamentera hennes bil och hus till min mamma, mormor har en son men han har aldrig brytt sig, morfar dig nyligen och nu och nu mötte vi mammas bror på maxi häromdagen och han skrek att han ska ha en viss % av arvet, för mamma betyder pengar inte nåt när en förälder dör, men jag undrar om mormor kan testamentera sitt hus o bil till min mamma o mig, om hon gör ett testamente vem kan va vittne då kan det vara vänner som är det?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom testamente finns stora möjligheter att välja vem som ska ärva. Den enda begränsningen är att bröstarvingar alltid har rätt till sin laglott. Bröstarvingar är arvlåtarens barn. (2 kap. 1 § ÄB). Laglotten är hälften av arvslotten. Har din mormor en son och en dotter är arvslotten således 50% var och laglotten är 25%.

Jag tolkar din fråga som att det handlar om två bröstarvingar. Laglotten utgör då 25% av den totala kvarlåtenskapen. Din mormors son har alltså en absolut rätt till 25% av kvarlåtenskapen. Detta hindrar emellertid inte din mormor att testamentera allt till din mamma eller dig. Din mormors son måste då inom sex månader påkalla jämkning av testamente genom att göra sitt anspråk klart för dig eller bodelningsmannen. Han kan också väcka talan i tingsrätt. Gör han inte detta faller hans rätt bort och han blir arvslös.

För att ett testamente ska vara giltigt måste det mycket riktigt bevittnas av två vittnen som skriver på testamentet, vittnena får inte vara släkt eller arvtagare till din mormor och måste ha fyllt 15 år.

Vill ni få hjälp med att utforma ett testamente kan ni enkelt och till ett fast pris göra detta via vår avtalstjänst http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, behöver du ytterligare rådgivning kan du vända dig till vår juristbyrå. Vi har öppet vardagar 10 – 16 och du når oss på 08-533 300 04

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare