Kan någon lägga upp bilder på mina barn

Hej! Jag undrar om mina barns pappas nya kvinna får lägga ut bilder på mina barn på sociala medier. Jag har inte gett samtycke till detta. Bilderna är bland annat på när barnen är och badar vid en strand. Jag och mina barns pappa har gemensam/delad vårdnad. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om bilderna är tagna på allmän plats så finns det inget förbud mot att lägga upp bilderna på sociala medier så länge personen äger bilden. Den person som äger bilden är den person som tagit bilden (upphovsman). Upphovsmannen har i princip rätt att använda bilden hur som utan att tillfråga personen med undantag för marknadsföring och kränkande bilder. Det innebär att om bilderna inte avviker från sociala mediers användarvillkor så kan du inte tvinga personen att ta bort bilden, dock kan du alltid begära från personen att ta bort bilden och hoppas på det bästa.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare