Kan överskott på skattekonto utmätas trots att inkomst saknas?

Sonen fick brev från kronofogden, får tillbaka på skatt nu,betalat för mycket skatt förut. Han har 0 inkomst ,kan kronofogden ändå ta dom 2400 han skulle få från skattemyndigheten

Mvh mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är ja. Om din son har skulder hos Kronofogdemyndigheten kommer Skatteverket att informera Kronofogdemyndigheten om att ett överskott har uppkommit på din sons skattekonto (18 kap. 4–5 §§ skatteförfarandeförordningen). Detta överskott på 2400 kr tas då om hand av Kronofogdemyndigheten för din sons skulder (4 kap. 17 § utsökningsbalken). Din son kommer därefter att få ett beslut om avräkning eller utmätning. Det spelar tyvärr ingen roll att din son inte har någon inkomst eftersom överskottet på skattekontot inte kan utgöra s.k. beneficieegendom. Det vill säga sådan egendom som din son har rätt att behålla för sin försörjning den närmaste tiden (5 kap. 1 § utsökningsbalken). Pengarna är med andra ord inte skyddade från utmätning eller avräkning trots att han saknar inkomst.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare