Kan pappan få gemensam vårdnad?

Hej!

Jag har ensam vårdnad om min son som idag är 3 år. Vi var hos hans pappa väldigt mycket under första året men jag märkte tidigt att han har alkoholproblem (snittar på 7 öl om dagen) så jag vill inte lämna honom ensam där. Vi har svårare och svårare att komma överens de dagar vi är där men jag är rädd att om han lyfter frågan skulle en tingsrätt kunna besluta om gemensam vårdnad istället. Jag vill nu flytta till annan ort pga arbete, finns det en risk att han skulle kunna få gemensam vårdnad om han tog saken vidare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om vårdnad av barn får vi titta på föräldrabalken (FB).

Kan pappan begära ändring i vårdnaden?

Om pappan till ditt barn skulle vilja ändra på den nuvarande vårdnaden ska domstolen bedöma och besluta hur vårdnaden ska se ut (6 kap. 5 § stycke 1 och 3 FB). Domstolen kan då antingen komma fram till att ni ska ha gemensam vårdnad, eller att du eller pappan ska ha ensam vårdnad.

Vad avgör hur vårdnaden ska se ut?

När domstolen bedömer hur vårdnaden ska se ut beaktar man särskilt föräldrarnas förmåga att sätta barnets behov först och föräldrarnas förmåga att samarbeta (6 kap. 5 § stycke 2 FB).

Av din fråga framgår att du och pappan har samarbetssvårigheter. Beroende på hur besvärande dessa samarbetssvårigheter är kan det tala för att ni inte bör ha gemensam vårdnad.

Att pappan har alkoholproblem kan vara till hans nackdel eftersom det kan försvåra möjligheten att ta hand om ett barn. Samtidigt beskriver du att du inte vill lämna barnet ensamt hos pappan. Jag har lite svårt att avgöra om du med det menar att barnet därför inte fått träffa pappan, eller om du menar att du därför följt med på alla möten. Om de skulle vara så att du inte låtit barnet träffa sin pappa kan det vara till din nackdel, även om det skulle bero på att du är orolig för pappans alkoholkonsumtion.

Vid prövning av hur vårdnaden ska se ut ska barnets bästa alltid vara avgörande (6 kap. 2 a § FB). Det innebär att det som är bäst för barnet är det som ska gälla. Ofta anses det bäst för barnet att ha kontakt med båda föräldrarna och stå under båda föräldrarnas vårdnad. I vissa fall kan det dock anses vara bäst för barnet att enbart stå under den ena förälderns vårdnad. Att utsättas för en miljö där det förekommer mycket alkohol skulle kunna vara en sådan omständighet som gör att det inte är barnets bästa att stå under en förälders vårdnad.

Avslutnignsvis ska barnets åsikt i frågan höras, och beaktas i förhållande till barnets ålder och mognad (6 kap. 2 b § FB). Ditt barn ska därför få yttra sig, men med tanke på att barnet enbart är 3 år kommer barnets åsikt med största sannolikhet inte få någon större betydelse i domstolens bedömning.

Sammanfattning och din situation

Jag vill poängtera att det inte går att ge dig ett definitivt svar, eftersom domstolen kommer göra en egen bedömning som kan skilja sig från min bedömning. Utifrån det som framkommit ovan kan jag dock konstatera att pappan till barnet kan få gemensam vårdnad, eller ensam vårdnad för den delen, om domstolen skulle finna det lämpligt och förenligt med barnets bästa.

Domstolen kommer i sin bedömning beakta omständigheter såsom att ni har samarbetssvårigheter, pappans alkoholproblem, och ditt eventuella hindrande av umgänge mellan pappan och barnet. I slutändan kommer domstolen att fatta beslut efter vad som är bäst för barnet.

Jag hoppas oavsett utfall att det blir en bra lösning för dig och ditt barn.

Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare