FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/08/2021

Kan penningtvättslagen bli aktuell vid banköverföring från försäljning av en tavla?

Hej,

Jag har sålt en tavla för 17000kr och ska få en banköverföring. När det gäller penningtvättslagen, blir detta något problem då?

Jag driver ingen näringsverksamhet ännu inom konst men kanske gör det snart.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 2 § penningtvättslagen framgår det att lagen gäller för både fysiska och juridiska personer, således gäller det inte bara privatpersoner utan även företag.

I 6 § penningtvättslagen definieras vad som menas med penningtvätt. Där framgår det att det avser åtgärder med antingen pengar eller annan egendom som härrör från brott eller brottslig verksamhet, och som i sin tur kan
1. dölja egendomens koppling till brottet/den brottsliga verksamheten,
2. främja möjligheten för någon att använda egendomen,
3. främja möjligheten för någon att undgå rättsligt ansvar eller
4. innebära att någon förvärvar, innehar, hävdar rätt till eller brukar egendomen.

I ditt fall
Detta innebär att du inte behöver oroa dig för penningtvättslagen eller att åtgärderna kan klassas som penningtvätt så länge tavlan inte härrör från brott eller brottslig verksamhet.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare