FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/02/2021

Kan polisen begära ett urinprov från mig?

Hej, jag vart tagen för snatteri här om dagen. Jag undrar bara om polisen kommer att av någon anledning ta ett urinprov. Jag vet att det låter lite meningslöst men undrar bara.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om polisen kan begära ett urinprov från dig. Jag kommer att hänvisa till rättegångsbalken (RB).

Polisens behörighet att kräva urinprov

Att kräva urinprov är något som omfattas av begreppet kroppsvisitation (RB 28 kap. 12 § 3 st.). Polisen har rätt att kroppsvisitera en person (och därmed begära ett urinprov), om personen skäligen kan misstänkas för ett brott på vilket fängelse kan följa (RB 28 kap. 12 §). Det ska således finnas en skälig misstanke för ett brott och brottet ska kunna leda till fängelse.

Du skriver att du har blivit tagen för snatteri vilket bekräftar att en misstanke på brott har förelegat. Snatteri (som numera heter ringa stöld) kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader (Brottsbalken 8 kap. 2 §). Detta innebär att dessa två krav är uppfyllda.

Proportionalitet vid tvångsmedel

Eftersom kroppsbesiktning är ett tvångsmedel måste dock proportionalitetsprincipen alltid beaktas. Detta innebär att åtgärden inte får gå utöver det som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet (RB 28 kap. 13 § och 3 a §) Eftersom att du är misstänkt för snatteri skulle det förmodligen inte vara proportionerligt att begära ett urinprov från dig. Om inte urinprovet är av betydelse för utredningen kommer du förmodligen inte att begäras på urinprov.

Eftersom att jag inte vet mer om utredningen mot dig kan jag inte ge dig ett rakt svar på om du kommer att begäras ta ett urinprov, förmodligen kommer du inte det. Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare