FrågaPROCESSRÄTTVittna29/07/2017

Kan polisen neka att god man närvarar under polisförhör?

Om ett barn som har sett ett våldsbrott och är själv inte misstänkt för något brott, skall förhöras av polis. Kan polisen neka godman att medverka under förhöret eller träffa honom innan förhöret. Då barnet har blivit utsatt för tortyr av poliser i sitt hemland. Barnet är under 18 år och över 15 är. Om så är fallet hur länge kan polisen ha kvar honom (i) förhör och vad är en rimlig tid att han sitter isolerad från godman. Godman är inte misstänkt för något heller.

Mvh

Godman som är bekymrad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till vittnesförhör hos polisen är det förundersökningsledaren (åklagare eller polis) som bestämmer vem/vilka som får närvara vid förhöret (se 23 kap. 10 § Rättegångsbalken). Förundersökningsledaren kan därmed ”isolera” barnet från sin gode man genom att hålla förhöret utan den gode mannen. Då du skriver att barnet tidigare blivit utsatt för tortyr av poliser kan det vara tryggt för barnet att du är med, men även om det är gynnsamt för utredningen att du närvarar vid förhöret är förundersökningsledaren alltså inte skyldig att låta dig närvara. Någon ytterligare begränsning som att neka barnet att träffa sin gode man innan eller efter förhöret är inte möjlig.

En person över 15 år är inte skyldig att stanna längre än sex timmar på polisstationen. Förhöret behöver dock inte pågå under hela denna tid, utan förhörsledaren kan bestämma. Efter denna tid får den som förhörts avlägsna sig omedelbart. Personen får dock tas in på förhör igen efter 12 timmar, eller tidigare om det finns synnerliga skäl (se 23 kap. 9 § Rättegångsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare