Kan recension om ett företag utgöra förtal?

Hej jag köpte en bil av ett oseriöst företag och har nu lämnat en recension om de på Google för att varna framtida kunder. Det jag skrivit är

" Ett otroligt oseriöst företag. Bilen vi köpte gick snabbt sönder och de kräver stora mängder pengar för att åtgärda felen. Lånebilen vi fick låna medan de tittade på bilen var sönder, bromsoket hängde löst. När jag ringde upp företaget skrek de "vi ska ha tillbaka lånebilen innan 17.00 annars anmäler jag den stulen". Oseriöst företag som sagt."

Kan detta anmälas som förtal? Har inte nämnt personer utan endast företaget.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet förtal tar inte sikte på företag

Att lämna uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning är straffbelagt och utgör brottet förtal (5 kap. 1 § brottsbalken). Den beskrivningen kan visserligen stämma in på din recension, men att lämna en recension om ett företag kan som regel inte utgöra förtal. Brottet tar nämligen endast sikte på förtal mot fysiska personer, det vill säga individer (inte företag, föreningar och liknande).

Undantaget är om uppgiften i praktiken kan tolkas avse en fysisk person, och inte bara företaget. Så kan vara fallet när en person är väldigt nära sammankopplad med företaget i fråga, såsom om företagets namn inkluderar namnet på en person (NJA 1950 s. 250). Denna situation är relativt sällsynt, men torde vara mer vanlig när det rör små företag som ägs och drivs av ett mindre antal personer.

Utan att veta mer om din situation och företaget i fråga är det omöjligt att säga med säkerhet huruvida din recension skulle kunna anses utgöra förtal gentemot någon person som är förknippad med företaget. Om du själv kan avgöra att det är ett stort företag utan någon sådan nära koppling till en person så kan du dock vara lugn.

Även i annat fall är det möjligt att en recension i syfte att varna framtida kunder skulle kunna utgöra försvarligt agerande, i vilket fall du inte kan dömas för förtal om du även kan visa att uppgiften är sann eller att du hade skälig grund för den (5 kap. 1 § andra stycket).

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare