FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess20/03/2021

Kan rekryteringsmyndigheten gå in och läsa i min patientjournal?

Hej

Kan rekryteringsmyndigheten gå in och läsa i min patientjournal.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är i stort sett ja. Den kommun du bor i ska lämna de uppgifter om en totalförsvarspliktigs hälsotillstånd och personliga förhållanden i övrigt som krävs för att bedöma hens förutsättningar för att fullgöra värnplikt eller civilplikt (2 kap. 4 § lagen om totalförsvarsplikt). Dessa uppgifter återfinns sannolikt till stor del i din patientjournal. Rekryteringsmyndigheten går inte själva in och läser men kan få information därifrån från din kommun.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare