FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/04/2018

Kan resturang stänga innan utsatt tid

Jag undrar kan en restaurang stänga innan utsatt tid? De säger att de stänger för att de har för lite folk?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som hindrar att en restaurang stänger innan utsatt tid. Det är helt upp till de personer som äger/arbetar på restaurangen när de vill stänga. Det finns dock ett undantag och det är om restaurangen befinner sig inuti en galleria. I så fall har restaurangen skyldighet att följa de öppettider som gäller för gallerian. Om det är så att de befinner sig inuti en galleria och hade stängt innan utsatt tid så kan inte du som privatperson stämma dem eftersom ni emellan har inte något avtal. Dock kan du tala med ansvariga för gallerian och berätta om denna händelse så kan de sedan välja huruvida de vill gå tillväga med detta.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare