FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal30/04/2020

Kan säljare välja annan budgivare än den som budat högst?

Hej

Vi budade på en bit mark och mäklaren ringde oss och sa att vi fick den efter en kort budgivning. Kontraktsskrivning var planerat till i morgon 24/4. Mäklaren ringde för ett par dagar sedan och sa att säljarens överförmyndare beslutat att mäklaren inte får ta bort annonsen från hemnet innan kontraktet är skrivet. Det dök givetvis upp en ny budgivare som budade över den satta gräns för lånelöfte vi fick av banken så vi var tvungna att avstå.

Min fråga är således, är det möjligt att göra så här? Vi fick beskedet att marken är vår men sen blev det inte så. Detta förstörde väldigt mycket av våra planer och känns inte helt okej.

Svara gärna skriftligt.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Budgivning regleras inte genom lag. Således finns det inga lagregler om hur en budgivning ska gå till och det uppställs inga krav på bundenhet. I slutändan är det alltid upp till säljaren att välja vem denne vill sälja sitt objekt till, trots att en budgivning har hållits. Bundenhet uppstår först när ett köpekontrakt har signerats av såväl köpare som säljare. Sammanfattningsvis så finns det inget juridiskt hinder för en säljare att välja en annan köpare, trots att det har hållits en budgivning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare