Kan säljaren fakturera mig för varor jag inte har beställt?

Hej

Jag fick en leverans av ett växthus från en bygghandel men speditören hade av misstag ställt av ett kolli för mycket. Jag signerade för leveransen av min beställning men det här paketet kom ju liksom utöver det.

Jag kontaktade bygghandel och meddelade vad som hänt och var paketet fanns.

De har ställt särskilda krav på "returen" (som de kallar det) att paketet bl.a. ska vara fäst på pall - något som jag inte har möjlighet till.

Efter en tids dialog med kundtjänst där jag försöker få dem att hämta paketet hotar de nu med att fakturera mig för varorna som felaktigt ställts av hos mig - för att de tycker att det ska hanteras som en vanlig retur där ansvaret faller på mig.

Jag ser det som att de har ställt av grejer som de snarast borde forsla bort.

Vad gör jag om det kommer en faktura? Jag har ju inte beställt något utan jag har bara upplyst bygghandeln om var de kan återfå sina grejer.

Kan jag bestrida fakturan i någon instans eller ska jag polisanmäla för bluffaktura?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels vill ha svar på huruvida säljaren kan kräva att du accepterar kraven för "returen" och dels om du kan bestrida en eventuell faktura för en vara som du inte har beställt.

Det är vigtigt att du inte använder varor som du inte vill behålla.

Du behöver inte "returnera" varan

Säljaren kan inte kan kräva att du följer deras anvisningar kring "returnering" om du inte har beställt varan. Det är ju bygghandeln som har gjort fel och det får de stå för.

Du skulle kunna ta hjälp av Kronofogdemyndigheten, om du vill att bygghandeln ska hämta deras egendom (alltså paketet som du inte har beställt) (Lag om betalningsföreläggande och handräckning 3 § st 1 p 2).

Säljaren får inte fakturera för varor som du inte har beställt

Bygghandeln kan inte kräva betalt för en vara som du inte har beställt. Detta kallas negativ avtalsbindning och det är inte lagligt. Man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det.

Bygghandelns metod är olagligt enligt EU:s "svarta lista" och kategoriseras som aggressiv marknadsföring (Bilaga I till Europaparlamentets och rådets direktiv p 29).

Om bygghandeln skickar en faktura bör du bestrida denna med hänvisning till ovanstående Jag rekommenderar att du i så fall skickar ett mejl med din ståndpunkt. Det är alltid bra att säkra skriftlig bevisning i en konfliktsituation.

Ytterligare hjälp

Jag rekommenderar att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende om bygghandeln fortsätter sitt beteende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:
Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga. Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare