FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/08/2017

Kan sambo ta över hyreskontrakt trots att denne har betalningsanmärkningar?

Min sambo och jag ska separera, vi flyttade in i lägenheten tillsamans för 4 år sedan. Innan dess flyttade hon in min gamla lägenhet. den här hyresrätten har alltid varit vårt gemensamma bostad och vi flyttade in tillsamans men det är bara jag som står på kontrakten eftersom hon har skulder i kronofodgen. vi har inga barn. kan hyresgästen motsätta sig att hon tar över kontraktet? vi har kommit överens att hon behöver det bäst, då bostadsituiation i Uppsala är kaotiskt och hon kan inte få lägenhet pga anmärkningar. hon jobbar helt tid och kan betala. räcker det som skäl gör att hon ska kunna ta över lägenheten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att hyresvärdens samtycke krävs vid överlåtelse av ett hyreskontrakt (12 kap 32 § jordabalken). Detta gäller dock inte om hyresrätten har tillagts din sambo genom bodelning. Din sambo får då träda i ditt ställe utan prövning av hyresvärden (12 kap 33 § 2 st jordabalken).

Sammanfattningsvis innebär detta att din sambo kan ta över hyresrätten utan prövning och medgivande av hyresvärden om hyresrätten tillfaller din sambo genom bodelning.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare