Kan särkullbarn som avsagt sig arv efter sin mor återkomma och yrka på arv efter det att den efterlevande maken avlider??

Ett inbördes testamente finns mellan gift man och kvinna. Med bl a förordnande om att den som avlider först skall ärva allt med fri förfoganderätt. Kvinnan har 4 särkullbarn. Paret inga gemensamma barn. Kvinnan avlider. Samtliga 4 särkullebarn godkänner testamentet.

Kan efterlevande maken fritt förfoga över HELA kvarlåtenskapen d v s exempelvis skriva ett eget nytt testamente och förordna om hela kvarlåtenskapen som han vill. Kanske t o m förordna så att särkullbarnen inte får något arv efter sin mor?

Eftersom de godkänt testamentet. Särkullebarnen Alltså INTE enbart delgivits det inbördes testamentet. Utan godkänt detsamma utan förbehåll. Eller kan rskullebarnen på ngt sätt återkomma och yrka på ngt arv efter sin mor när styvfadern i sin tur avlider?

Frågvis undrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Särkullbarn har rätt att få del av sin framlidne förälder direkt enligt 3 kap 1 § ärvdabalken.

Av ditt brev framgår det att barnen har avsagt sig arvet till förmån för dig som efterlevande make. Det innebär att de har rätt att ta del i ditt dödsbo efter din bortgång, se 3 kap 9 § ärvdabalken.

De kommer först ärva vad som finns kvar efter deras mor. De har sedan rätt till halva din kvarlåtenskap, se 3 kap 2 § ärvdabalken.

Du kan inte bestämma genom testamente vad som ska hända med kvarlåtenskapen efter din maka, se 3 kap 2 § ärvdabalken.

Sammanfattning

Det som tillfaller dig med fri förfoganderätt kan du inte testamentera bort. Särkullbarn har rätt att få sitt arv direkt efter sin förälders bortgång. Om de avsäger sig arvet till förmån för dig, har de efter din bortgång rätt till vad som finns kvar av arvet efter sin mor, men även rätt till halva din kvarlåtenskap. Om du behöver hjälp med att skriva testamente, eller om du har övriga frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare