FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/01/2022

Kan socialnämnden omhänderta mitt barn genom LVU om jag inte samtycker till vård enligt SoL?

Hej.

Mitt barnbarn på 12 år är sol placerad sedan 2020_02,nu mår min dotter bra i sitt mående och har även samarbetat bra med familjebehandlare, de har inget att anmärka på i deras utredning. varannan vecka har min dotter omgänge med sin dotter med sovande nätter Fredag-tis morgon.Min dotter vill nu ta hem sin dotter,Soc har gjort en hemtagnings utredning,där de inte har mycket att säga, men de tycker inte att flickan skall hem,men inget specifikt att jaga på i utredningen.Soc påpekar hela tiden om du tar hem din dotter kommer vi att plasera på lvu ,de säger detta varje gång det blir tal om att ta hem tösen,känns som de hotar min dotter,som inte vågar agera.Hur skall vi gå till väga?

Vi behöver hjälp

Med vänlig hälsning, en orolig mormor

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om socialnämnden kan fortsätta omhänderta ditt barnbarn utan din dotters samtycke och om de skulle kunna omhänderta ditt barnbarn genom lag med särskilda bestämmelser för vård av unga (LVU) om hon inte samtycker. LVU och Socialtjänstlagen (SoL) kommer användas för att besvara din fråga.

Kan socialnämnden omhänderta mitt barn genom LVU om jag inte samtycker till vård enligt SoL?

Vård genom socialtjänstlagen kan endast ges om den omhändertagna och dess anhöriga godkänner vården (1 kap 3 § SoL). Insatserna ska göras i samråd med barnet och dess förälder (3 kap 5 § SoL). Men vid åtgärder och insatser som gäller vård av barn ska barnets bästa vara avgörande för de beslut som socialnämnden tar (1 kap 2 § andra stycket SoL och Artikel 3 Barnkonventionen). Socialnämnden ska enligt lag arbeta för barnets bästa och om detta kräver att barnet vårdas utanför hemmet ska de besluta om det (5 kap 1 § SoL). För att kunna fortsätta omhänderta ditt barnbarn utan samtycke måste de dock göra detta genom lagen med särskilda bestämmelser för vård av unga (1 kap 3 § SoL). När samtycke försvinner avslutas vården genom SoL.

För att kunna få omhänderta barnet genom LVU krävs dock att socialnämnden kan bevisa att det föreligger sådana brister i hemmet och omsorgen som medför en påtaglig risk för att ditt barnbarns hälsa och utveckling skadas (1 § andra stycket och 2 § LVU). Skulle det bli så att barnet omhändertas genom LVU ska socialnämnden minst en gång var sjätte månad överväga och besluta om behovet av vård fortfarande finns och hur den ska utformas (13 § första stycket LVU).

Om socialnämnden kan visa att det fortfarande finns ett behov av vård och detta är pga en påtaglig risk för att barnets hälsa och utveckling skadas kommer ditt barnbarn att omhändertas genom LVU och inget samtycke från din dotter kommer alltså behövas. Även vid omhändertagande genom LVU ska socialnämnden så långt det går tillgodose ditt barnbarns behov av umgänge med sin mamma (14 § LVU). Utgångspunkten för det är vad som är det bästa för barnet (1 § femte stycket LVU).

Hur kan jag agera?

Din dotter kan alltså dra tillbaka sitt samtycke till att ditt barnbarn vårdas under SoL men Socialnämnden kan därefter ansöka hos domstolen om omhändertagande enligt LVU. De måste dock kunna bevisa de brister i hemmet och omsorgen som ligger till grund för deras ansökan. Det finns ingen maxgräns på hur länge vård enligt LVU kan pågå utan detta bestäms enbart utifrån om behovet av vård fortfarande finns. Om förvaltningsdomstolen beslutar om att ditt barnbarn ska omhändertas genom LVU kan din dotter överklaga detta till kammarrätten (33 § Förvaltningsprocesslagen).

Om ni förlorar ert överklagande och socialnämnden efter sex månader beslutar att fortsätta vården enligt LVU kan ni överklaga det beslutet till förvaltningsdomstolen (41 § första stycket första punkten LVU).

Om socialnämnden ansöker om vård enligt LVU hos förvaltningsdomstolen kommer ditt barnbarn och din dotter få ett offentligt biträde som ska tillvarata deras intressen i målet (3 § Lag om offentligt biträde).

Läs gärna mer om placering av barn och unga i Handboken för Socialtjänsten, se gärna s. 16, s. 269 och s. 292-295

På domstol.se kan du läsa mer kring beslut av vård av unga enligt LVU samt om överklagan till kammarrätten

Du kan alltid höra av dig till våra jurister på Lawline Juristbyrå för ännu mer hjälp.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare