Kan styrelsen för en bostadsrättsförening neka andrahandsuthyrning till min dotter?

Hej, kan styrelsen för en bostadsrättsförening neka andrahandsuthyrning till min dotter. Jag äger lägenheten och vill hyra ut den till min dotter. Jag betalar hyran och dottern betalar hyran till mig. Jag tar ansvar att dottern sköter sig. Vänligen Lena

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en bostadsrättsförening kan neka upplåtelse av lägenheten i andra hand.

Svar på din fråga finns i Bostadsrättslagen. En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till någon annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke (7 kap. 10 § BRL).

I ditt fall har styrelsen nekat till andrahandsuthyrning av lägenheten. Jag rekommenderar att söka tillstånd för andrahandsuthyrning hos hyresnämnden (7 kap. 11 § BRL). För att kunna få tillstånd att hyra ut lägenheten till din dotter krävs att du anger godtagbara skäl för uthyrning.

Skälen som är godtagbara för andrahandsuthyrning är till exempel: att bostadsrättshavaren vill prova på ett sammanboende eller ska studera eller arbeta på annan ort under en tid; om bostadsrättshavaren på grund av ålder eller sjukdom behöver vistas på vårdhem.

Svaret på din fråga är att bostadsrättsföreningen kan neka andrahandsuthyrning till din dotter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Orysia SichRådgivare