FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/01/2021

Kan syskon flytta pengar från dement förälder?

Kan syskon flytta pengar ifrån dement förälder

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Föräldrabalkens (FB) 17 kap. reglerar situationer när en person är behörig att i vissa fall rättshandla för en anhörig. Barn räknas enligt lagen som anhöriga till föräldern (17 kap. 2 § FB). Som anhöriga får ni ingå avtal och ta hand om er förälders ekonomi under vissa förutsättningar. I mitt svar kommer jag att utgå från att syskonen avser att flytta pengar för att t.ex betala räkningar för sin förälder etc. Om syskonen istället hade för avsikt att flytta pengar från föräldern till sina egna konton är detta inte lagligt. Enbart för att föräldern är dement betyder detta inte att föräldrarna inte är ägare till pengarna utan de tillhör fortfarande föräldern. I de fall föräldern på grund av sjukdom inte längre kan råda över egendom brukar rätten vanligtvis besluta om förordnande av en god man eller förvaltare (11 kap. FB).

Vad krävs för att ta hand om en anhörigs ekonomi?

Det måste enligt lagen vara uppenbart att personen i fråga inte kan ta hand om sin ekonomi längre på grund av sin sjukdom och/eller hälsotillstånd (17 kap. 1 § 1 st FB). Det är den anhöriga som bestämmer om föräldern i det här fallet inte kan ta hand om sin ekonomi längre. Alltså får syskonen bedöma huruvida föräldern klarar av att ta hand om sin ekonomi.

Vilka rättshandlingar får man göra åt den anhöriga?

Om de gör bedömningen att föräldern inte kan ta hand om sin ekonomi på grund av sin demens kan 17 kap. FB tillämpas. Då blir syskonen behöriga att ta hand om den del av förälderns ekonomi som avser det dagliga livet, dvs ordinära rättshandlingar med anknytning till dennes dagliga livsföring (17 kap. 1 § FB). Att ta ut pengar för att köpa nödvändigheter (t.ex kläder och hygienartiklar) samt betala räkningar åt föräldern ses här som acceptabla rättshandlingar. Eftersom syskonens rätt att ta hand om sin förälders ekonomi grundas på att de är anhöriga och på förälderns sjukdom krävs det inte en fullmakt.

Det föreligger en lojalitetsplikt mellan syskonen i egenskap av ställföreträdare gentemot föräldern. På så sätt måste syskonen dokumentera det de gör samt hålla förälderns ekonomiska medel avskilda. Dessutom ska syskonen ta hänsyn till förälderns vilja och intressen (17 kap. 4 § FB).

Hoppas att du fick svar på din fråga och behöver du vidare hjälp med ditt ärende råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för tidsbokning eller att ringa vår telefonrådgivning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare